Loondienst versus Regeling dienstverlening aan huis

Laatst bijgewerkt op: 28 augustus 2024

Overzicht verschillen 

                                                                      Loondienst                      RDAH   

Werkgever  
  

Hups  

Klant zelf 

Uurtarief  
  

€€  

€ / €€  

Min. bezoekduur   
  

Min. 3 uur  

Geen minimum

Max. afspraken p/w per dienstverlener  
  

Nee  

Max. 3 afspraken 

Door Hups gescreende dienstverlener  

Ja  

Ja (via vestiging) / Nee (via platform)  

VOG dienstverlener verplicht  

Ja  

Nee  

Administratie  

Nee  

Ja  

Verplichtingen bij ziekte dienstverlener  

Nee  

Ja, max. 6 weken doorbetalen, voor verzekerd via Hups  

Annuleringstermijn afspraak 

7 dagen  

24 uur 

  

Relevant voor dienstverlener                     Loondienst                       RDAH   

Pensioen  

Ja  

Nee  

WW-uitkering  

Ja  

Nee  

Toegang tot leermodules  

Ja  

Nee  

Doorbetaling bij ziekte   

Ja, max. 2 jaar*  

Ja, max. 6 weken  

Belastingaangifte regelen  

Kosten achteraf  

Nee  

Nee  

Ja  

Ja 

 

Voor- en nadelen dienstverlener in loondienst 

Voordelen  

  • Hups is de werkgever en dus juridisch aansprakelijk, niet de klant.   
  • De klant heeft een vast contactpersoon in de regio.   
  • Dienstverleners zijn altijd gescreend door Hups en in het bezit van een VOG.  
  • De dienstverlener heeft toegang tot leermodules/ masterclasses bij Hups om nóg betere ondersteuning te kunnen bieden.  
  • De klant hoeft geen tot nauwelijks (wanneer ze zorgkosten willen opgeven bij de Belastingdienst) administratie te doen.  
  • Er zit geen maximum op het aantal keer dat een dienstverlener in de week bij de klant langs kan komen.   
  • De dienstverleners worden altijd op een vast moment uitbetaald (ongeacht de betaalstatus van de factuur van de klant).  

Nadelen  

  • Er wordt gewerkt met een minimumtarief waar niet vanaf geweken kan worden.   
  • Er geldt een minimum bezoekduur van 3 uur ipv 2 uur.