Afspraak annuleren
Laatst bijgewerkt op: 30 september 2025
Wanneer een afspraak niet doorgaat, kan je de afspraak annuleren.
Let op: zegt een klant niet op tijd af? Dan heb je recht op uitbetaling van de afspraak. Zet de afspraak in dat geval op ‘Afgerond’.
-
Loondienst: kosteloos annuleren tot 7 dagen voor de afspraak.
-
Particulier (Rdvah): kosteloos annuleren tot 24 uur voor de afspraak.
We hebben de uitleg apart gemaakt voor computer/desktop en voor mobiel. Scrol naar beneden naar de kop ‘Via de telefoon’ voor de mobiele uitleg.
Via de desktop
Ga via het startscherm in Mijn Hups naar jouw 'Agenda'.
Klik op de afspraak die je wilt annuleren. Er opent zich een nieuw scherm.
Vink het vakje achter ‘Geannuleerd’ aan. Er verschijnen twee nieuwe velden: ‘Ondernomen actie’ en ‘Reden annulering’. Selecteer de juiste ondernomen actie en geef een reden van annulering op. Klik op ‘Opslaan’. De klant wordt per mail op de hoogte gesteld van de annulering.
Via de telefoon
Ga in de Mijn Hups omgeving naar ‘Afspraken’ onderin het scherm. Hier staat een overzicht van alle ingeplande afspraken.
Klik op de afspraak die je wilt annuleren.
Er opent zich een nieuw scherm.
Vink het vakje achter ‘Geannuleerd’ aan. Er verschijnen twee nieuwe velden: ‘Ondernomen actie’ en ‘Reden annulering’. Selecteer de juiste ondernomen actie en geef een reden van annulering op. Klik op ‘Opslaan’. De klant wordt per mail op de hoogte gesteld van de annulering.
Annuleringsbeleid
De klant kan de afspraak tot 24 uur (Regeling Dienstverlening aan Huis) of tot 7 dagen (loondienst) kosteloos annuleren. Annuleert een klant de afspraak binnen de annuleringstermijn, dan kan de afspraak niet in de online agenda geannuleerd worden. De afspraak zal in de agenda blijven staan en in rekening worden gebracht.
Mocht jij, als dienstverlener, een afspraak willen annuleren omdat je bijvoorbeeld ziek wordt, geeft je dit uiteraard direct door aan de klant en ga je opzoek naar een vervanger. De klant hoeft de afspraak niet te betalen. Om de afspraak te annuleren, stuur je een chatbericht in de klantchat waarin je doorgeeft welke afspraak er geannuleerd moet worden en met welke reden. Jouw contactpersoon van Hups kan dan deze afspraak voor jou uit de agenda halen.